روستای خورنگان

علمی-فرهنگی-هنری

روستای خورنگان

علمی-فرهنگی-هنری

علمی۱

Pezeshk.us
» بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ‪ ۳۵۰‬میلیون نفر در جهان در معرض خطر ابتلا به بیماری سالک قرار دارند.( گزارش وضعیت لیشمانیوز در استان کرمان )
» نخست وزیر ژاپن اعلام کرد: این کشور تصمیم گرفته است تا سال ‪ ۲۰۵۰‬میلادی،حجم انتشار گاز گلخانه‌ای دی‌اکسیدکربن را به نصف سطح کنونی برساند.
» مصرف داروی ترک سیگار “چنتیکس” (‪ (Chantix‬ساخت شرکت داروسازی “فایزر” با رفتارهای جدی روانی از جمله خودکشی به شدت ارتباط داشته باشد.
» داروهای مورد استفاده در درمان صرع، سردردهای میگرنی و سایر بیماریها خطر بروز رفتار و افکار خودکشی را در بیماران افزایش می‌دهند.
» پدیده گرم شدن آب دریاها از اواسط دهه ‪ ،۱۹۹۰‬وقوع توفانهای هاریکین را در جهان ‪ ۴۰‬درصد افزایش داده است.
Pezeshk.us
» بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ‪ ۳۵۰‬میلیون نفر در جهان در معرض خطر ابتلا به بیماری سالک قرار دارند.( گزارش وضعیت لیشمانیوز در استان کرمان )
» نخست وزیر ژاپن اعلام کرد: این کشور تصمیم گرفته است تا سال ‪ ۲۰۵۰‬میلادی،حجم انتشار گاز گلخانه‌ای دی‌اکسیدکربن را به نصف سطح کنونی برساند.
» مصرف داروی ترک سیگار “چنتیکس” (‪ (Chantix‬ساخت شرکت داروسازی “فایزر” با رفتارهای جدی روانی از جمله خودکشی به شدت ارتباط داشته باشد.
» داروهای مورد استفاده در درمان صرع، سردردهای میگرنی و سایر بیماریها خطر بروز رفتار و افکار خودکشی را در بیماران افزایش می‌دهند.
» پدیده گرم شدن آب دریاها از اواسط دهه ‪ ،۱۹۹۰‬وقوع توفانهای هاریکین را در جهان ‪ ۴۰‬درصد افزایش داده است.
» تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که فعالیت بدنی دارند نه تنها ظاهر بهتری دارند بلکه از نظر زیست شناختی هم جوانتر هستند.
» انتقال آگاهانه ایدز به زنان و دختران سوئدی توسط یک مرد جوان انگلیسی
» کودکانی که بیشتر به تب و تشنج مبتلا می‌شوند در آینده نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض ابتلای به صرع قرار دارند.
» اولین همایش آموزش خانواده‌های مبتلایان به دیستروفی توسط انجمن حمایت از مبتلایان به دیستروفی ‪ ۱۸‬بهمن ماه در مرکز پزشکی خاص برگزار می‌شود.
» ‪ ۱۴‬بهمن(سوم فوریه ) ، ‬در چنین روزی، “الیزابت بلک ول” نخستین پزشک زن دارای مدرک دانشگاهی پزشکی، متولد شد.
 
(پزشکان) pezeshkan
 
 
پایگاه اطلاع رسانی اخبار پزشکی
 
تا به حال از خود پرسیده‌اید که چطور می‌شود با خوردن قرصی که دوربینی در آن تعبیه شده است نخستین نشانه‌های سرطان را شناسایی کرد؟

۴۰۱۲۵.JPG
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ساینس دیلی، یک دوربین کوچک برای تهیه تصاویری رنگی با کیفیت در فضاهای محدود طراحی شده است. چنین وسیله‌ای می‌تواند نشانه‌های هشداردهنده از سرطان مری را که پیدا کند.

در یک طرح بنیادی، وسیله آندوسکوپی جدید و کوچکتری طراحی شده که در مقایسه با فناوری‌های موجود، استفاده از آن برای بیماران راحت‌تر و ارزان‌تر است.

نخستین کاربرد این وسیله روی انسان در جستجو برای یافتن نشانه‌های اولیه سرطان مری است در نشریه انجمن مهندسان برق و الکترونیک در زمینه “مهندسی زیست پزشکی” مطرح خواهد شد.

“اریک سیبل” مجری این تحقیقات و دانشیار مهندسی مکانیک دانشگاه واشنگتن گفت فناوری ما کاملا با آنچه که اکنون در دسترس قرار دارد متفاوت است. این فناوری می‌تواند پایه و مبنایی برای آندوسکوپی در آینده باشد.

طی ‪ ۳۰‬سال گذشته تشخیص سرطان مری به بیش از سه برابر افزایش یافته است.

مری بخشی از سیستم گوارشی است که غذا را از گلو به سمت معده هدایت می‌کند.

سرطان مری اغلب در پی بیماری موسوم به مری برت “‪”Barrett،s esophaus‬ که لایه مری را تا حد زیادی تغییر می‌دهد، بروز می‌کند.

بهبودی بیماران مبتلا به “مری برت” امکان پذیر است و بیماران می‌توانند از سرطان مهلک مری پیشگیری کنند.

اما از آنجا که اسکن داخلی گران است، اغلب مردم تا زمانی بیماریشان به سرطان پیشرفت نکند، متوجه آن نمی‌شوند و در این مرحله نیز میزان نجات یافتن از این بیماری کمتر از ‪ ۱۵‬درصد است.

آندوسکوپ دوربین انعطاف‌پذیری است که به حفره‌های بدن سفر می‌کند تا بخش‌های سیستم گوارشی، قولون و یا نای را بطور مستقیم بررسی کند.

اغلب آندوسکوپ‌های امروزی با استفاده از راهبرد معمولی که هر بخش از دوربین از بخش خاصی تصویربرداری می‌کند، کار می‌کنند. این ابزارها ریسمانی طولانی و انعطاف پذیری با قطر حدود ‪ ۹‬میلی‌متر یعنی در حدود عرض ناخن انسان هستند. با توجه به قطر این ریسمان بیماران را باید در طول این اسکن بی‌حس کرد.

اما آندوسکوپی که در دانشگاه واشنگتن ابداع شده، کاملا متفاوت است.

این آندوسکوپ فقط یک فیبر اپتیک برای انتشار نور و شش فیبر برای جمع‌آوری نور دارد که تمامی آنها در قرصی به قطر ‪ ۱/۴‬میلی‌متر قرار گرفته است.

زمانی که این قرص بلعیده می‌شود جریان برق از طریق آندوسکوپ دانشگاه واشنگتن موجب می‌شود این ابراز به عقب و جلو حرکت کند تا تنها چشم الکترونیک آن بتواند با هر حرکت یک پیکسل، همه جا را ببیند.

در همین زمان این فیبر می‌چرخد و نوک آن نور لیزری قرمز، سبز و آبی منتشر می‌کند. تصویر پردازش و تلفیق شده بدست آمده از تمامی این اطلاعات، یک تصویر دو بعدی رنگی را در اختیار پزشکان قرار می‌دهد.

این تار در مدل تست شده در هر ثانیه پنج هزار بار می‌چرخد و در هر ثانیه ‪ ۱۵‬تصویر رنگی تهیه می‌کند. شفافیت آن نیز مطلوب‌تر از ‪ ۱۰۰‬میکرون و یا بیش از ‪ ۵۰۰‬خط در اینچ است. اگرچه اندوسکوپ‌های معمولی تصاویری با شفافیت بالا تهیه می‌کنند اما آندوسکوپ جدید که در غلاف یک کپسول قرار می‌گیرد، بطور خاص برای بررسی‌های ارزان قیمت طراحی شده است.

استفاده از این ابزار اسکن از آن جهت ارزان تمام می‌شود که آن قدر کوچک است که نیازی به بیهوشی و بی‌حسی که هزینه روند معمولی را افزایش می‌دهد ندارد.

آندوسکوپ بی‌سیمی که توسط یک گروه دیگر ساخته شده، و در اصل برای گردش در سراسر بدن و شناسایی سرطان روده طراحی شده بود، اکنون برای بررسی سرطان مری به بازار ارائه شده است.

این فناوری در قرصی ارایه شده است که به اندازه پهنای ناخن یک انسان بزرگسال عرض و دو برابر آن طول دارد.

در مقابل، ابعاد فیبر آندوسکوپی دانشگاه واشنگتن حدود نصف فناوری مشابه خود است. این وسیله در یک قرص کپسول استاندارد تعبیه شده است.

به گفته سیبل این قرص حتی می‌تواند کوچکتر باشد اما محققان اندازه‌ای را انتخاب کرده‌اند که استفاده و بلع آن آسان باشد.

یکی دیگر از مضرات کپسول‌های بی‌سیم این است که تنها می‌توانند یک دید از فاصله نزدیک داشته باشند.

وقتی قرصی بلعیده می‌شود فرد دیگر کنترلی بر روی آن ندارد. قرص خورده شده و پایین می‌رود. اما ازآنجا که آندوسکوپی جدید دانشگاه واشنگتن در یک غلاف کپسولی قرار گرفته است پزشک می‌تواند ان را در منطقه مد نظر خود به بالا و پایین حرکت دهد.

سیبل چالش بزرگ بعدی را ارزان تر کردن آندوسکوپ جدید عنوان کرد.

محققان امیدوارند در آینده از آندوسکوپ جدید نه تنها برای تصویربرداری بلکه برای دارو رسانی و برای بیماری‌های دیگر نیز استفاده کنند.

 |+| نوشته شده در  شنبه 13 بهمن1386ساعت   توسط  پزشکان  |  نظر بدهید نظر بدهید
نتایج یک تحقیقات علمی منتشر شده  در آلمان حاکیست افراد سیگاری بیشتر از سایرین در معرض خودکشی قرار دارند.

imgbscauses۱.jpg

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  این مطلب را “توماس برونیش” کارشناس برجسته موسسه معتبر روانشناسی “ماکس پلانک” در شهر مونیخ آلمان اعلام کرد.

بنا به یافته‌های این محقق آلمانی و در تحقیقات بعمل آمده از ‪ ۳‬هزار و ‪ ۲۱‬داوطلب در رده‌های سنی بین ‪ ۱۴‬تا ‪ ۲۴‬سال مشخص شد افرادی که بیشتر سیگار می‌کشند، دفعات بیشتری هم به موضوع خودکشی فکر کرده‌اند.

در این تحقیق افراد داوطلب به سه گروه غیرسیگاری ، کمتر سیگاری ، سیگارکش تفننی و معتادین به سیگار تقیسم شدند و و پس از بررسی بعمل‌آمده مشخص شد که افراد معتاد به سیگار چهار برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خودکشی قرار داشته و یا بطور عملی اقدام به خودکشی کرده‌اند.

این تحقیقات برای نخستین بار درسال ‪ ۱۹۹۵‬میلادی در آلمان انجام شد و هر چهارسال یکبار هم در این کشور تکرار می‌شود.

بنا به گفته برونیش نکته قابل‌توجه در تحقیقات یادشده آن است افرادی که در نظرسنجی اول در رده افراد کمتر سیگاری قرار داشتند و از لحاظ روحی در وضع باثباتی به‌سرمی‌بردند در تحقیقات چهارسال بعد اعلام کردند که در این مدت بارها به موضوع خودکشی فکر کرده‌اند.

این محقق آلمانی از تحقیقات خود چنین نتیجه‌گیری کرده‌است که نیکوتین حتی در اندازه کم هم می‌تواند در درازمدت انسان را به‌سمت ناراحتی‌های روحی، تزلزل اراده و نهایتا خودکشی سوق دهد.

بنا به آمارهای رسمی در آلمان سالانه ‪ ۱۴۵‬میلیارد نخ سیگار توسط حدود ‪ ۳۰‬درصد از جمعیت این کشور دود می‌شود.

این درحالی است که از ابتدای سال جاری میلادی قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی آلمان ازجمله رستورانها به مورد اجرا گذاشته شده است.

همچنین بنا به آمارهای اتحادیه اروپا، استعمال انواع دخانیات ازجمله سیگار از دلایل اصلی مرگ شهروندان این قاره در هر سال به شمار می‌رود.

 |+| نوشته شده در  شنبه 13 بهمن1386ساعت   توسط  پزشکان  |  نظر بدهید نظر بدهید
دومین همایش بین‌المللی علوم زیستی ایران را معاونت پژوهشی واحد تهران شمال دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری انجمن علوم زیستی کشور، ‪ ۱۷‬و ‪ ۱۸‬بهمن ماه امسال در هتل المپیک تهران برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر”رضا مرندی” معاون پژوهشی واحد تهران شمال گفت در این همایش که با حضور مدیران پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیرکل فناوری‌های نوین ریاست جمهوری برگزار می‌شود، نمایندگانی از کشورهای فرانسه، مالزی، ایتالیا، هلند و هند نیز به ارایه مقاله می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: از ‪ ۸۰۰‬مقاله رسیده به دبیرخانه این همایش، ‪۳۵‬ مقاله به صورت سخنرانی و ‪ ۱۲۰‬مقاله به صورت پوستر ارایه می‌شود.

به گفته مرندی زیست شناس گیاهی و زیست شناس جانوری در شاخه‌های (سیستماتیک، فیزیولوژی و تکوینی)، میکروبیولوژی، علوم سلولی و مولکولی، ژنتیک و بیوتکنولوژی، بیوشیمی، قارچ شناسی، بیوفیزیک، بیولوژی محیط زیست و بیولوژی شیلات و آبزیان، محورهای این همایش را تشکیل می‌دهند.

معاون پژوهشی واحد تهران شمال همچنین از برگزاری همایش ملی تکنولوژی نوین در محیط زیست در تاریخ ‪ ۱۴‬اسفند ماه خبر داد و گفت: این همایش با همکاری واحد قائم‌شهر، ساوه، اهواز، شهر ری، انجمن ایمنی زیستی و شرکت نفت پارس در سه زمینه زیست فناوری، نانوفناوری و فناوری اطلاعات در محیط زیست برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت از ‪ ۱۰۰‬مقاله ارسالی به دبیرخانه این همایش، ‪ ۱۰‬مقاله به صورت سخنرانی و ‪ ۴۰‬مقاله به صورت پوستر ارایه می‌شود.

 |+| نوشته شده در  جمعه 12 بهمن1386ساعت   توسط  پزشکان  |  نظر بدهید نظر بدهید
گزارشی جدیدی نشان می‌دهد تپه‌های مرجانی دریای کاراییب بر اثر عواملی همچون گرم شدن بی‌سابقه دما و وقوع هاریکن‌های فراوان و فعالیت‌های انسانی در معرض نابودی قرار دارند.

۴۵۶۵۴۶۴۶۴.jpg

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از خبرگزاری فرانسه ، این گزارش که توسط گروهی از دانشمندان و کارشناسان در “شبکه جهانی نظارت بر تپه‌های مرجانی” تهیه شده است، در جریان ‪ ۵۰‬سال گذشته بسیاری از تپه‌های مرجانی دریای کارائیب بیش از ‪ ۸۰‬درصد از پوشش مرجانی خود را از دست داده‌اند.

اکوسیستم‌های پایه مرجانی نسبت به افزایش دمای هوا که در ‪ ۵۰‬سال گذشته به رنگ باختن تپه‌های مرجانی منجر شده است، بسیار حساس هستند.

دانشمندان آب و هوا هشدار دادند، از سال ‪ ۱۸۸۰‬که سوابق درجه حرارت هوا ثبت شده است، سال ‪ ۲۰۰۵‬گرم‌ترین سال بوده است و گرم شدن هوای زمین احتمالا در سال‌های آینده افزایش می‌یابد.

از دست دادن تپه‌های مرجانی نه تنها برای تنوع زیستی بلکه برای اقتصادهای محلی نیز یک فاجعه به شمار می‌رود.

“موسسه منابع جهانی” تخمین می‌زند که درصورت ادامه روندهای فعلی منطقه دریای کارائیب که ‪ ۱۰‬درصد از مرجان‌های جهان را در خود جای داده است، سالانه معادل ‪ ۹۵‬تا ‪ ۲۸۵‬میلیون یورو از دست خواهد داد.

در سراسر جهان حدود ‪ ۵۰۰‬میلیون نفر به تپه‌های سالم مرجانی برای تغذیه، محافظت ساحلی، منابع قابل تجدید و گردشگری وابسته هستند که از این تعداد، حدود ‪ ۳۰‬میلیون نفر از اهالی فقیرترین مردم جهان برای تغذیه خود به تپه‌های مرجانی متکی‌اند.

این گزارش افزود، مطالعات اخیر نشان داده‌اند که شهرک‌سازی انسان‌ها بویژه توسعه ساحلی و کشاورزی تهدید بزرگی برای اکوسیستم‌های تپه‌های مرجانی محسوب می‌شوند.

 |+| نوشته شده در  جمعه 12 بهمن1386ساعت   توسط  پزشکان  |  نظر بدهید نظر بدهید
زنده ماندن یک نوزاد بندانگشتی در همدان موجب شگفتی پزشکان شد.

 ۴۶۵۴۶۷۸۸۹۸۷۹۷۷.jpg
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از  اعتماد، یک زن ۲۷ ساله همدانی در نخستین زایمان خود با سزارین در بیمارستان تامین اجتماعی این شهر، دختری به دنیا آورد که فقط ۷۰۰ گرم وزن دارد.

وزن نوزادان هنگام تولد به طور معمول حدود سه کیلوگرم است و به همین خاطر پزشکان پس از تولد این دختر بندانگشتی امید چندانی به زنده ماندن وی نداشتند اما این دختر به حیات خود ادامه داد.
او اکنون ۲۴ روزه است و وضع عمومی اش رضایت بخش توصیف می شود. بیشتر نوزادانی که زیر یک کیلوگرم وزن دارند در همان نخستین روزهای زندگی شان فوت می شوند و اکنون زنده ماندن این بچه استثنایی، شگفتی ساز شده است.

پیش از این در آلمان در نمونه یی مشابه یک نوزاد زودرس که به اندازه کف یک دست بود با تلاش پزشکان زنده ماند. این نوزاد به نام «کیمبرلی» در هفته بیست و پنجم بارداری مادرش به دنیا آمد و به طرز معجزه آسایی زنده ماند. او فقط ۳۰۰ گرم وزن داشت و درون دستگاه نگهداری می شد. نوزاد آلمانی اکنون دو کیلو و ۳۰۰ گرم وزن دارد و هیچ خطری تهدیدش نمی کند و پزشکان همدانی نیز امیدوارند بتوانند دختر بندانگشتی را از مرگ برهانند.

 |+| نوشته شده در  سه شنبه 9 بهمن1386ساعت   توسط  پزشکان  |  نظر بدهید نظر بدهید
 
  بالا  

Webstats4U - Free web site statistics

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد